Do jakich załadunków zawiesia wężowe?

Zawiesia wężowe wykorzystywane są do przeładowywania towarów o nieregularnych kształtach. Skuteczne są przy załadunku przedmiotów delikatnych i wrażliwych na uszkodzenia. Dobrze dają sobie radę przy podnoszeniu ładunku bez uchwytów np. rur, fortepianu itp.

Do czego służą zawiesia wężowe?

Zawiesiami wężowymi można opasać wielkogabarytowy ładunek, który nie ma własnego uchwytu. Tym uchwytem staje się rękawowe zawiesie. Może ono być wykonane w dwóch równie dobrze działających rodzajach. Jedne z nich charakteryzują się tym, że są w kształcie koła i nie mają początku ani końca (tzw. zawiesia zamknięte).

Drugie natomiast są odcinkiem otwartym. Oznacza to, że zamiast koła mają kształt odcinka prostego, którego obydwa końce zakończone są uchwytami. Po podłożeniu zawiesia pod załadunek nawiesza się jego rączki na haku dźwigu.

Jak rozpoznać uszkodzone zawiesie wężowe?

Pierwszym uszkodzeniom ulega rękaw, którym opasana jest silna i mocna lina z włókien poliestrowych. Można uszkodzony rękaw bardzo łatwo rozpoznać, gdyż będą widoczne włókna nośne. Uszkodzonego wężowego zawiesia kategorycznie należy odłożyć i zaprzestać używania. Jeżeli mimo to nadal będzie w użyciu, szybko dojdzie do całkowitego przerwania liny.

Zwykle całkowite rozerwanie następuje w trakcie podnoszenia opasanego ciężkiego ładunku lub w trakcie jego przetransportowania. Definitywne rozerwanie zawiesia doprowadza do uszkodzenia dźwiganego towaru. Taka sytuacja może doprowadzić do dużych strat, a także istnieje niebezpieczeństwo dla osób przebywającym blisko prac załadunkowych.

Jak naprawić uszkodzony rękaw wężowego zawiesia?

Zawiesia, których używa się do transportowania naprawdę ciężkich ładunków, mających nawet do 10 ton, muszą być w pełni bezpieczne. Wymagają tego przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Łatane zawiesia są niedopuszczalne. Gdy zostaną zauważone na nich przetarcia, mikrouszkodzenia lub niewielkie rozdarcia w rękawie, należy natychmiast zaprzestać jego używania.

Naprawianie zawiesi czy to wężowych, czy pasów to zbyteczna praca. Raz przetarty materiał w jednym tylko miejscu świadczy o zagrożeniu pojawienia się następnego uszkodzenia w drugim miejscu. Pomimo zatuszowania obecnego feleru pojawi się następny w dalszym odcinku zawiesia. Szczególnie jest to groźne w trakcie zawieszonego na nim ciężkiego ładunku. W takim przypadku pracownicy ryzykują poważnymi konsekwencjami (zdrowotnymi i stratami materialnymi).

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *